Πολυμέσα και Σκηνοθεσία: Θεωρία και Εφαρμογές

Κωδικός μαθήματος
04ΕΠΚΕ0 1- ΠΤ
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Δ
Σειρά εμφάνισης
1
Κατηγορία μαθήματος
Κατεύθυνση
Παραστατικές Τέχνες
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
Image
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος

Το μάθημα περιλαμβάνει δύο αλληλένδετα πεδία, τα Πολυμέσα και τη Σκηνοθεσία. Έχοντας ως αφετηρία την θεωρητική παράδοση των πολυμέσων, θα εξετάσουμε τις αλλαγές που επήλθαν τόσο στην καλλιτεχνική πρακτική και αισθητική αντίληψη, όσο και στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε σήμερα τα όρια της πραγματικότητας και του ανθρώπινου σώματος. Σε αυτό το πλαίσιο, οι έννοιες του υπερκειμένου (hypertext), της πλοήγησης (navigation) και της αλληλεπίδρασης (interaction) αποκτούν μεγαλύτερη βαρύτητα, και τείνουν να συμπαρασύρουν διαφορετικές πτυχές των παραστατικών τεχνών, όπως η σκηνοθεσία. Μέσα από συγκεκριμένα παραδείγματα από τον χώρο των ψηφιακών παιχνιδιών, του animation και της ψηφιακής τέχνης, θα μελετήσουμε τις νέες προκλήσεις που αναδύθηκαν αλλά και τις νέες δυνατότητες που έχουμε στη διάθεσή μας. 

Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές - φοιτήτριες θα είναι σε θέση :

  • Να έχουν αποκτήσει γνώση των βασικών αρχών της Θεωρίας των Πολυμέσων 

  • Να γνωρίζουν τις συνθήκες που οδήγησαν στη χρήση των πολυμέσων στις παραστατικές τέχνες

  • Να αναπτύξουν κριτική σκέψη ως προς τη σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα στις παραστατικές τέχνες, την τεχνολογία και την κοινωνία 

  • Να κατανοούν τις νέες συνθήκες που αναδύονται στον τομέα της σκηνοθεσίας

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (3 ώρες)

  1. Κυβερνοχώρος και ιστορία του Διαδικτύου : Εισαγωγή στις συνθήκες που διαμόρφωσαν το σύγχρονο ψηφιακό τοπίο

  2. Από τα μέσα στα πολυμέσα : Οι αλλαγές που επήλθαν με την ανάδυση των πολυμέσων

  3. Ορισμός και χαρακτηριστικά των πολυμέσων : Μελέτη των χαρακτηριστικών τους, κατηγοριοποίηση των πολυμέσων

  4. Θεωρίες πολυμέσων : Θεωρητική πλαισίωση και κριτική προσέγγιση

  5. Εισαγωγή στο Υπερκείμενο και το Υπερμέσο Ι : Εννοιολογική προσέγγιση του υπερκειμένου και των υπερμέσων

  6. Εισαγωγή στο Υπερκείμενο και το Υπερμέσο ΙΙ : Μελέτη επιμέρους περιπτώσεων 

  7. Εικόνα, ήχος, φωτισμός και αισθητική σύλληψη : Ο ρόλος και η λειτουργία τους στο σύγχρονο ψηφιακό έργο

  8. Εκτεταμένη πραγματικότητα Ι : Ορισμός και χαρακτηριστικά της εικονικής, μικτής και επαυξημένης πραγματικότητας

  9. Εκτεταμένη πραγματικότητα ΙΙ : Εφαρμογές Μελέτη επιμέρους περιπτώσεων

  10. Σκηνοθεσία με τη χρήση πολυμέσων και νέες προκλήσεις: Ποιος είναι ο ρόλος του σκηνοθέτη την εποχή των πολυμέσων, τι αλλάζει στη σκηνοθετική προσέγγιση

  11. Αρχές σκηνοθεσίας σε ψηφιακά παιχνίδια και animation: Περιπτώσεις από το χώρο των ψηφιακών παιχνιδιών animation

  12. Cyborg, η έννοια του μετανθρωπισμού και η ανοίκεια κοιλάδα: Νέα ψηφιακά μέσα, βιοτεχνολογία, ηθική και πολιτική

  13. Οπτική επικοινωνία, οπτικός πολιτισμός και τέχνη πολυμέσων: Σύγχρονος οπτικός πολιτισμός και καλλιτεχνικές πρακτικές 

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: 

  • Συμμετοχή στο μάθημα (20%)

  • Τελική εργασία/γραπτές εξετάσεις (80%)

ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ - ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Χρήση PowerPoint και οπτικοακουστικών παραδειγμάτων (13 διαλέξεις)
  • Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω του  eClass με εβδομαδιαία παροχή οπτικοακουστικού υλικού, συνδέσμων, φωτογραφιών, έξτρα βιβλιογραφίας και σχετιζόμενων πληροφοριών (εκθέσεις, πολιτιστικά ιδρύματα κ.α.)  
eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

https://eclass.uop.gr/courses/3374/ 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]

  • Ζευγώλης Δ. και Στυλιαράς Γ. (2011). Πολυμέσα. Εκδόσεις Τζιόλα.
  • Δημητριάδης Σ., Πομπόρτσης Α. και Τριανταφύλλου Ε. (2004) .Τεχνολογία των Πολυμέσων: Θεωρία και Πράξη. Εκδόσεις Τζιόλα.

Έξτρα Βιβλιογραφία

  • Βασιλάκος,A. 2008. Ψηφιακές Μορφές Τέχνης, Εκδόσεις Τζιόλα, Αθήνα
  • Λαζαρίνης, Φ. 2007. Τεχνολογίες Πολυμέσων: Θεωρία, Υλικό, Λογισμικό, Αθήνα, Εκδόσεις Κλειδάριθμος.
  • Σκαρπέλος, Γ.1999. Terra Virtualis: Η κατασκευή του κυβερνοχώρου. Αθήνα: Νεφέλη, 
  • Benjamin, W. 2013. Τρία Δοκίμια. Μετ. Αντ. Οικονόμου, Αθήνα: Πλέθρον
  • Bolter,J.D.2006. Μεταμορφώσεις της γραφής: υπολογιστές, υπερκείμενο και οι αναμορφώσεις της τυπογραφίας, Μεταίχμιο
  • Cadoz, C. 1997. Η Εικονική πραγματικότητα. μτφρ. Δημήτρης Σκούφης, Αθήνα, Τραυλός Π., Ε. Κωσταράκη
  • Caldwell, D. 2007. Ιστορία της Τεχνολογίας. μτφρ. Δ. Κατσέρης, Αθήνα: Μεταίχμιο, 
  • Dreyfus, H. 2003.Το Διαδίκτυο. Αθήνα, Κριτική
  • Mumford, L.. 2005.Ο Μύθος της Μηχανής. μτφρ. Β. Τομανάς, Νησίδες
  • Virilio, P. 2000. Η Πληροφορική Βόμβα. μτφρ. Β. Τομανάς, Νησίδες
  • Παπαηλία, Π. & Πετρίδης, Π. 2015. Ψηφιακή Εθνογραφία, ΕΜΠ, Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα 

Έξτρα Βιβλιογραφία [ξενόγλωσση]

  • Auslander, P. 2005. Liveness. Performance in a Mediatized Culture, Routledge, London & New York
  • Baudrilliard, J. 1994. Simulacra and Simulations. Transl. Sheila Faria Glaser, University of Michigan Press
  • Bell, D. 2004. Cyberculture: the Key Concepts. London & New York: Routledge
  • Benjamin, W. 1968. Illuminations, Ed. & Introd.: Hannah Arendt, Transl. Harry Zohn, New York: Schocken Books
  • Dixon, St. 2007. Digital Performance. A history of new media in theater dance performance art and installation, The MIT Press
  • Elkins, J. 2008. (Ed.): Visual Literacy. New York: Routledge
  • Heim, M. 1993. The Metaphysics of Virtual Reality. New York: Oxford University Press
  • Huggins, B. & Probert I .2004. Surreal Digital Photography. Boston: Course Technology PTR
  • Jones, S. 1997.The Virtual Culture: Identities and Communication in Cyber-Society. Sage
  • Leeker M., Schipper, I. & Beyes, T. 2017 Performing the Digital: Performance Studies and Performances in Digital Cultures, T. Verlag
  • Manovich, L. 2002. The Language of New Media. Cambridge, MA: MIT Press
  • Massanari, A. Silver, D. & Jones, S. 2006. Critical Cyberculture Sudies. New York & London: New York University
  • Mealing, S. 2002. Computers and Art. Bristol: Intellect
  • Morgan, R. & Gary H. 2000. The Johns Hopkins University Press.
  • Packer, R. & Jordan, K. (Eds.). 2002 Multimedia: From Wagner to Virtual Reality. ‎ W. W. Norton & Company; Expanded edition
  • Penny, S. 1995. (Ed.), Critical Issues in Electronic Media. New York: SUNNY Press, 
  • Rees, A. L. 2003. A History of Experimental Film and Video. London: BFI.
  • Render, G.,&  Druckerey T. 1999. (Eds): Culture on the Brink: Ideologies of Technology. New Press
  • Rush, M. 1999. New Media in Late 20th Century Art. London: Thames & Hudson,.
  • Rush, M. 2007. Video Art. London: Thames & Hudson
  • Spielmann, Y. 2008. Video: the Reflexive Medium. Cambridge, MA: MIT Press
  • Stallabrass, J. 2003. Internet Art; on the Class of Culture and Commerce. London: Tate Publications
  • Stallabrass, J. 1999.Gargantua: Manufactured Mass Culture. London: Verso
  • Turner, F. 2006. From Counterculture to Cyberculture. Chicago & London: The University of Chicago, Press
  • Wallace, P. 2001. The Psychology of the Internet. Cambridge: Cambridge University Press
  • Ward, F., Bloomer, J. Taylor C.M.2002. Vito, Acconci. London & New York: Phaidon